Wat je moet weten over de nieuwe tachograafregels in 2025
Ben jij vrachtwagenchauffeur of werk je in de transportsector? Dan is het goed om te weten dat er een belangrijke veranderingen op de planning staan met de introductie van de nieuwe tachograaf in 2025. Deze veranderingen hebben direct invloed op jouw dagelijkse werkzaamheden, rijtijden en pauzes. Wil je boetes voorkomen en goed voorbereid de weg op? Lees dan snel verder, want in dit artikel leggen we je alles uit over de tachograaf, de nieuwe regelgeving en wat dit voor jou betekent.
Wat is een tachograaf eigenlijk?
Voordat we ingaan op de tachograaf wetgeving, leggen we je graag eerst wat uit over wat een tachograaf precies is. Een tachograaf is een apparaat dat in vrachtwagens en andere bedrijfsvoertuigen wordt gebruikt om rijtijden, rusttijden, afgelegde afstanden en snelheid te registreren. Dit systeem is bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen en te zorgen voor eerlijke concurrentie in de transport sector. Er zijn verschillende tachograaf symbolen die aangeven of de chauffeur rijdt, rust, werkt of beschikbaar is. Deze tachograaf symbolen zijn belangrijk bij controles door handhavers en bij het correct naleven van de rust- en rijtijden.
Wanneer is een tachograaf verplicht?
De tachograaf wetgeving stelt dat een tachograaf verplicht is in voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg, die beroepsmatig goederen vervoeren. Voor internationale ritten gelden soms aanvullende regels. Het is belangrijk om goed te weten wanneer een tachograaf verplicht is, zodat je bij controle niet voor verrassingen komt te staan.
Wat verandert er met de nieuwe tachograaf in 2025?
In 2025 wordt de tweede generatie slimme tachograaf, de Smart Tachograaf 2, verplicht voor bepaalde voertuigen. Deze nieuwe tachograaf bevat diverse technologische verbeteringen, die het moeilijker maken om te frauderen en het makkelijker maken voor autoriteiten om op afstand controles uit te voeren. Hieronder zetten we de belangrijkste veranderingen in de nieuwe tachograaf 2025 voor je op een rij:
Automatische registratie van landsgrenzen
Zodra je de grens passeert, registreert de nieuwe tachograaf dit automatisch. Dit helpt bij het naleven van internationale rij- en rusttijden.
GNSS-positionering
De tachograaf slaat nu meerdere geografische locaties op, zoals het begin en het einde van de rit en na iedere drie uur rijden.
Verbeterde veiligheid
Dankzij versleutelde communicatie en extra beveiligingslagen is het systeem beter bestand tegen manipulatie.
Directe communicatie met handhavers
Via een DSRC-module kunnen handhavers gegevens op afstand uitlezen zonder het voertuig te stoppen.
De invoering van bovenstaande nieuwe tachograafregels is een onderdeel van de bredere EU-maatregelen uit het Mobiliteitspakket. Deze wetgeving moet zorgen voor een eerlijkere concurrentie en betere werkomstandigheden voor chauffeurs.
Voor wie geldt de nieuwe tachograaf wetgeving?
Vanaf augustus 2025 moeten alle vrachtwagens die internationaal rijden en nog een oude (analoge of digitale) tachograaf hebben, zijn uitgerust met de nieuwe, slimme tachograaf. Ook nieuw geregistreerde voertuigen vanaf eind 2023 moeten al over de Smart Tachograaf 2 beschikken. Het is dus van groot belang dat chauffeurs, transporteurs en planners zich goed voorbereiden op deze overgang. Niet op tijd overstappen betekent risico op hoge boetes én het niet mogen uitvoeren van internationale ritten.
Klaar voor de toekomst met Flex-in
De introductie van de nieuwe tachograaf in 2025 zorgt dus voor veranderingen in je dagelijkse werk. Maar met de juiste kennis en voorbereiding kan je zonder zorgen blijven rijden. Bij Flex-in staan we voor je klaar. Niet alleen met heldere informatie over de tachograaf wetgeving, maar ook met interessante chauffeur vacatures. Meer weten over wat wij jou als chauffeur zijnde te bieden hebben? Bekijk de vacaturepagina of neem vrijblijvend contact met ons op!