Rijtijden en rusttijden vrachtwagenchauffeurs (2023): hoe zit dat precies?

Blog

In Nederland gelden bepaalde rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs. Maar hoe zit het nu precies? Want hoelang mag je als vrachtwagenchauffeur achter elkaar rijden? En wat mag je dan allemaal doen binnen die tijd? In deze blog lees je dus alles over de rij- en rusttijden in Nederland, zodat je goed voorbereid aan het werk kunt!

rijtijden en rusttijden vrachtwagenchauffeurs 2023

Een kleine disclaimer

Voordat we van start gaan, is het goed om te vermelden dat we ons baseren op informatie van de Rijksoverheid, die hier voorschriften voor vastgesteld heeft. Daar vind je altijd de meest actuele informatie. Wij proberen het hier in deze blog voor jou als chauffeur zo helder mogelijk op te schrijven, maar aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

De regels

De rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs en internationale chauffeurs in Nederland worden dus geregeld door specifieke voorschriften, richtlijnen en wetten van de Rijksoverheid. Als chauffeur ben je namelijk beperkt in de tijd die je mag rijden zonder een pauze te nemen. Zo moet je in ieder geval dagelijks en wekelijks rust nemen. Tijdens deze rust mag je dan niet werken of beschikbaar zijn.

Wat is de maximale totale rijtijd?

De Rijksoverheid schrijft de volgende regels voor aan vrachtwagenchauffeurs:

  • maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (op andere werkdagen mag je in diezelfde week dan nog maximaal 9 uur per dag rijden);
  • per week in totaal maximaal 56 uur rijden, maar alleen als je aan onderstaande voorwaarde voldoet;
  • per 2 weken maximaal 90 uur rijden.

Hiernaast is het verplicht dat je als chauffeur minimaal 1 keer in de 4 weken terug kan naar je woonplaats of naar de vestiging van jouw werkgever. Dit geldt als je een internationale chauffeursfunctie hebt en meerdere dagen van huis bent. Anders kun je natuurlijk gewoon lekker iedere dag of paar dagen naar huis.

Wat is de maximale ononderbroken rijtijd?

De maximale totale rijtijd is iets anders dan de maximale ononderbroken rijtijd! Want er geldt een maximale totale rijtijd, maar ook een maximale ononderbroken rijtijd. Dit is de gereden tijd bij elkaar opgeteld tussen 2 onderbrekingen of pauzes in.

Hoe zit dat precies?

  • Je mag maximaal 4,5 uur ononderbroken rijden;
  • Na die 4,5 uur rijtijd moet je een pauze nemen van 45 minuten. Je kunt ook kiezen om deze 4,5 uur rijtijd op te knippen in twee delen. Dan neem je een eerste pauze van minimaal 15 minuten en binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten.

Regels dubbelbemand rijden

Rijd je samen met iemand (als bijrijder chauffeur)? Daarvoor gelden de regels voor dubbelbemand rijden. Je hoeft dan namelijk niet 45 minuten stil te staan na iedere 4,5 uur. Als je dubbelbemand rijdt hoef je alleen even te stoppen om te wisselen met jouw collega. Vergeet dan niet om de bestuurderskaart of het registratieblad ook te wisselen. Let op! Het is dan wel een voorwaarde dat wanneer jij als chauffeur pauze neemt, dat je dan de rijdende chauffeur niet gaat helpen met werken. Je mag dan dus bijvoorbeeld niet helpen met navigeren, want dat valt onder werktijd.

Ook voor werk naast het rijden geldt een maximale werktijd

Het laden en lossen van jouw vrachtwagen, behoort natuurlijk ook gewoon tot jouw werk. En ook daarvoor gelden regels:

  • Werk je meer dan 6 uur achter elkaar? Dan moet je een pauze nemen;
  • Neem minimaal 30 minuten pauze als je tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag werkt;
  • Neem minimaal 45 minuten pauze wanneer je langer dan 9 uur onafgebroken werkt.

Wil je de pauzes liever opdelen? Dat kan ook! Je kunt deze pauzes dan in stukken van 15 minuten opsplitsen.

Wat zijn de minimale rusttijden?

Zoals je eerder al kon lezen in dit blog, moet je dagelijkse en wekelijkse rust nemen als chauffeur. Je mag dan niet werken én niet beschikbaar zijn voor werk. Tijdens deze rust kun je jouw tijd helemaal zelf indelen en mag je doen wat je wilt. Je hebt dan geen verplichtingen voor jouw werkgever en hoeft dan niet aan de Nederlandse rij-en rusttijden te voldoen.

Dit zijn de regels voor de rusttijden:

  • Neem minimaal 11 uur achter elkaar dagelijkse rust;
  • Je kunt gebruik maken van de verkorte dagelijkse rusttijd: je mag dan tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden 3 keer de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur;
  • Je kunt ook kiezen om de dagelijkse rust op te delen in 2 delen. Zorg dan dat het 1e deel minimaal 3 uur duurt en het 2e deel minimaal 9 uur zijn. Let op! Je mag dit niet omdraaien. Je mag dus niet eerst 9 uur, en dan 3 uur rusten;
  • Heb je een rusttijd erop zitten? Dan moet binnen 24 uur de nieuwe dagelijkse rustperiode zijn afgelopen. Een voorbeeld: Ben jij op maandagochtend om 10 uur klaar met jouw wekelijkse rust? Dan moet je volgende rust op dinsdag om 10 uur weer zijn afgelopen. Werk je samen met een collega? Dan geldt hier in plaats van 24 uur, 30 uur;
  • Werk je internationaal? Dan zijn er extra regels. Buiten Nederland mag je als chauffeur 2 weken een verkorte wekelijkse rusttijd nemen. Dit duurt dan minimaal 24 en maximaal 45 uur. Het is dan belangrijk dat je niet vergeet dat je deze verkorte rust moet compenseren met een verlengde normale wekelijkse rust. Dit doe je dan met het aantal uur waarmee de verkorte wekelijks rust afwijkt van de normale 45-uurs-rusttijd. In 4 weken tijd moet je ook minimaal 2 keer een normale wekelijkse rust nemen.

 

Wist je dat? Je jouw normale en verlengde wekelijke rust niet in jouw cabine mag doorbrengen? Jouw werkgever moet voor jou dan een passend verblijf met goede slaapplekken en sanitaire voorzieningen regelen. Je verkorte wekelijkse rust mag je wel in de cabine houden.

Werken als chauffeur bij Flex-in

Ben je op zoek naar een baan als vrachtwagenchauffeur in Nederland? Goed nieuws, Flex-in genoeg openstaande vacatures! Ons team helpt jou een rijbaan te vinden die aan je wensen voldoet en waarbij je natuurlijk de regels voor rij- en rusttijden kunt volgen. Bekijk vandaag nog onze huidige vacatures en wie weet start jij straks bij ons als chauffeur!